חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בתי כנסת בונציה – מה צריך לדעת?

בתי כנסת בונציה – מה צריך לדעת?

בתי הכנסת בונציה

עזרה עם תכנון החופשה בונציה?

בתי כנסת בונציה – מה צריך לדעת?

היסטוריה - על יהודי ונציה ורשימת בתי כנסת ברחבי ונציה

לידו די ונציה

בתי הכנסת בוונציה הם חלק חשוב מההיסטוריה והתרבות של העיר, והם מסמלי את ההוכחות היהודיות לאורך הדורות. בשנת 1516, הוחלט על ידי שליטי ונציה להקים את הגטו הראשון בעולם, באי קטן שנקרא גטו נואובו (Ghetto Nuovo). הגטו היה סגור בשערים בלילה והיהודים חויבו לגור בו, אם כי הורשו לצאת ולעבוד מחוץ לגטו במשך היום.

בגטו היו חמישה בתי כנסת מרכזיים שנבנו עבור הקהילות היהודיות השונות: אשכנזים, איטלקים, ספרדים, לבנטינים וצרפתים.

בתי הכנסת שימשו כמרכזי לימוד, תפילה וקהילה, ושמרו על התרבות והמסורת היהודית בתקופות קשות. בנוסף, בתי הכנסת ממשיכים לפעול ומשמשים גם כאתרי שמספר ים את סיפור ההיסטוריה היהודית בוונציה.

בתי הכנסת בונציה
בתי הכנסת בונציה

בית הכנסת הספרדי

בית הכנסת הספרדי הוא גם בית הכנסת הגדול ביותר מבין 5 בתי הכנסת של ונציה . בית הכנסת ממוקדם בגטו היהודי של ונציה ושימש בעברו את הקהילה של יהודי ספרד – אך כיום הוא משמש את הקהילה היהודית בחגים שנמצאים בין פסח לסוכות . 

בשנת 1580 בית הכנסת נבנה על ידי הקהילה היהודית שהגיעה לנוציה בעקבות גירוש יהודי ספרד – האדריכל אשר תכנן את המבנה הוא בחור ונציאני מפורסם באותה התקופה – באלדסארה לונגנה אשר עיצב את בית הכנסת ואפילו את המקום שבו נמצא ארון הקודש .

בכניסה לבית הכנסת קוראים את הכתובת: "אשרי יושבי ביתך וממשיכים להללך" (תהלים ל"ד, ה).

Powered by GetYourGuide

בית הכנסת הלבנטיני

בית הכנסת הלבנטיני בוונציה נבנה על ידי היהודים שהגיעו ממזרח הים התיכון בין השנים 1538 ו-1561, הוא כנראה היחיד ששמר כמעט על כל המאפיינים המקוריים שלו . הוא בית כנסת פעיל, משמש את הציבור בימי החורף , עקב קיום הסקה מרכזית. הוא ניכר במבנהו המרשים. המבנה שלו ייחודי עקב העובדה כי המבנה הוקם מלכתחילה להיות בית כנסת ומשמש באופן בלעדי למטרה זו. הוא בולט לעומת המבנים סביבו. ניתן לכנות אותו כאחד המבנים היפים בגטו. המתפללים בו היה תושבי הגטו הישן, יהודים שהגיעו לוונציה מערי הנמל באגן המזרחי של הים התיכון  קונסטנטינופול, סלוניקי, קורפו, רגוזה ועוד. 

אולם הכניסה של בית הכנסת כולל תקרה מעוצבת. בקירות האולם ניצבות שתי מצבות עתיקות, עליהן נחרט:

  • "אם אתה מבין, איש מהי המטרה שלך בעולם נראה רחמים על התרומות שבשתיקה בכיס, אז הכוס שלך תהיה מלאה טוב ואתה תהיה מוקף עם כתר "
  • הכתובת השניה הוזכרה " מתנת אגודת רחמים והרחמים " ("Donazione della Compagnia di Pietà e Misericordia")

בית הכנסת הגרמני

בית הכנסת הגרמני בונציה הוא אחד מחמשת בתי הכנסת הנמצאים בגטו היהודי בעיר . בית הכנסת הוקם בשנת 1528 וזהו בית הכנסת העתיק ביותר שקיים בגטו . הוא הוקם על ידי הקהילה האשכנזית , ושימש את הקהילה היהודית האשכנזית, שהורכבה בעיקר מיהודים מאזורים דוברי גרמנית ומחלקים אחרים של מרכז ומזרח אירופה. בשנים 2016-2017 בית הכנסת שוחזר מחדש על ידי הקרן העולמית לשימור אנדרטאות והוא פתוח לכל המטיילים בעיר . 

 

Powered by GetYourGuide

בית הכנסת האיטלקי

בית הכנסת האיטלקי הוקסם בשנת 1575 עבור יהודי איטליה . בית הכנסת הזה הוא הקטן ביותר מבין החמישה . בית הכנסת היה גם בית מדרש ולכן כונה "סקולה" ולא "סינגוגה". שטחו של אולם התפילה 10 מטרים על 9.5 מטרים. בית הכנסת מסוגל להכיל כ-25 מתפללים. על הקיר של בית הכנסת בכניסה יש סמל עם הכיתוב: "קהילה איטלקית קדושה בשנת 1575", ולוח קטן רשום "לזכר חורבן בית המקדש".

 

בית הכנסת הקנטון

בית הכנסת הקנטון הוקם בשנת 1532 וזהו בית הכנסת השני בעתיקותו בעיר . אין מידע על מקור בית הכנסת אך משערים כי נבנה עבור משפחה מקומית בולטת . במהלך ההיסטוריה הוא שופץ כמה פעמים והוא מתאפיין בבניית הבארוק הונציאני . בשנים 2016-2017 בית הכנסת עבר שיפוץ והוא פתוח לקהל הרחב .בניגוד לחלק מבתי הכנסת האחרים, בית הכנסת הקנטון ממוקם בקומות העליונות של בניין בגטו, דבר שהיה מקובל להימנע מהצפות ולשמור על דיסקרטיות. כיום, הוא ממשיך לשמש כמקום פולחן ומרכז תרבותי, המשמר את המורשת והמסורת של האוכלוסייה היהודית של ונציה. יופיו הארכיטקטוני והמשמעות ההיסטורית של בית הכנסת הופכים אותו לחלק חיוני מהנוף התרבותי והדתי של ונציה.

מלון כשר בונציה ליד בית חב"ד ? הכירו את רימון פלייס ברובע היהודי בוונציה!

מיקום המלון? ברובע היהודי של ונציה ליד בית חב"ד, ליד בית הכנסת וליד מסעדות כשרות

Booking.com
Facebook
WhatsApp
Telegram
Email
לחזור למשהו ספציפי?
error: Content is protected !!