חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגטו היהודי בונציה | מידע והמלצות על הגטו | לישראלים

הגטו היהודי בונציה | מידע והמלצות על הגטו | לישראלים

עזרה עם תכנון החופשה בונציה?

הגטו היהודי בונציה | מידע והמלצות על הגטו | לישראלים

הגטו היהודי של וונציה

הרובע היהודי בוונציה, ידוע גם כ"הגטו הוונציאני", מהווה אתר היסטורי בלתי רגיל. הוא נחשב לגטו הראשון בהיסטוריה, שהוקם ב-1516 והוגדר כאזור המיועד למגורי הקהילה היהודית בוונציה. השם "גטו" נגזר מהמילה הוונציאנית "גטו", שמשמעותה 'מפעל ליציקת מתכות', שכן בעבר המקום היה שטח תעשייתי שכזה.

הרובע היהודי ממוקם ברובע קאנארג'ו, אחד מששת הרובעים ההיסטוריים של ונציה. הוא מורכב מחמישה אזורים מחוברים זה לזה: גטו וקיו, גטו נואובו, גטו נואוביסימו, גטו טדסקו וגטו ספגנולו. הרחובות הצרים והבניינים הגבוהים מאפיינים את האזור, כמו גם בתי הכנסת הרבים שנבנו על ידי הקהילות היהודיות השונות שחיו שם.

במשך השנים, ההפרדה בגטו הייתה קפדנית מאוד. התושבים היהודים הורשו לצאת רק במהלך היום, ונאלצו לחזור לפני רדת הלילה. השערים נסגרו בלילה ונפתחו מחדש עם עלות השחר, כאשר שומרים הוצבו לפקח על התנועה. למרות ההגבלות, הקהילה היהודית בוונציה שגשגה כלכלית ותרבותית. רבים מהתושבים עבדו כסוחרים, בנקאים ורופאים, והם תרמו רבות לחיי העיר.

בשנת 1797, עם נפילת הרפובליקה של ונציה והגעתו של נפוליאון בונפרטה, ההפרדה הופסקה ושערי הגטו נהרסו. עם זאת, האזור נשאר בעיקר יהודי עד המאה ה-20. כיום, הגטו הוונציאני הוא שכונה תוססת, שבה חיים יחד תושבים יהודים ולא-יהודים.

בביקורכם ברובע היהודי בוונציה, תוכלו לחקור מגוון אתרים מרתקים. המוזיאון היהודי מציג את ההיסטוריה, התרבות והממצאים הדתיים של הקהילה היהודית הוונציאנית, כולל כלי כסף, טקסטיל וחפצים טקסיים מרהיבים. בנוסף, ישנם חמישה בתי כנסת, שכל אחד מהם מייצג קבוצה אתנית שונה בתוך הקהילה היהודית, כגון הגרמנים, האיטלקים, הספרדים, הלבנטינים והקנטונים. ניתן להצטרף לסיורים מודרכים כדי לבקר בבתי הכנסת הפתוחים לקהל הרחב.

אנדרטת השואה הממוקמת סמוך לכניסה לגטו וקיו מנציחה את יהודי ונציה שגורשו ונהרגו במהלך השואה, ומהווה תזכורת כואבת לחשיבות הזיכרון והשימור ההיסטורי. בכיכר המרכזית של הרובע, Campo del Ghetto Nuovo, תמצאו חנויות, בתי קפה ומסעדות המציעות טעמים מקומיים ומאכלים יהודיים מסורתיים.

למרות שהרובע היהודי בוונציה אינו גדול או שמור כמו חלק מהרובעים היהודיים האחרים באירופה, הוא מחזיק מקום ייחודי בהיסטוריה היהודית בתור הגטו הראשון בעולם. הרובע מציע תובנה מרתקת על חיי הקהילה היהודית ששגשגה כאן בעבר. הסיור ברובע זה מאפשר לכם להתחבר להיסטוריה הארוכה והעשירה של היהודים בוונציה, להתרשם מהתרבות והאדריכלות המקומית, ולהבין את השפעתם של האירועים ההיסטוריים על הקהילה היהודית בעיר.

ביקור ברובע היהודי בוונציה הוא חוויה מרגשת ומעשירה, המשלבת היסטוריה, תרבות ומסורת. זהו מקום שבו ההיסטוריה קמה לתחייה, והמבקרים יכולים ללמוד על חיי הקהילה היהודית לאורך הדורות ולהבין את המשמעות העמוקה של המקום הזה בתולדות העם היהודי.

הכיכר היהודית בוונציה

הכיכר המפורסמת ביותר ברובע היהודי (גטו) של ונציה היא Campo del Ghetto Nuovo. כיכר זו היא לב ליבו של הגטו הוונציאני ומשמשת כנקודה מרכזית בה יכולים התושבים והמבקרים להתאסף, לקנות, לסעוד ולחקור את ההיסטוריה העשירה של האזור.

קמפו דל גטו נואובו מוקף בבניינים גבוהים שהיו בעבר ביתם של האוכלוסייה היהודית בעיר. הבניינים בגטו גבוהים יותר מאלה שבחלקים אחרים של ונציה בשל השטח המצומצם הזמין, מה שהוביל לבניית מבנים גבוהים יותר כדי להכיל את האוכלוסייה הגדלה.

בכיכר תמצאו את המוזיאון היהודי (Museo Ebraico), המציע סיורים מודרכים בבתי הכנסת ומציגים את ההיסטוריה והתרבות של הקהילה היהודית הוונציאנית. באזור יש גם כמה חנויות, בתי קפה ומסעדות, שרבות מהן מגישות מאכלים יהודיים מסורתיים וכשרים.

Campo del Ghetto Nuovo הוא תזכורת נוקבת להיסטוריה של הקהילה היהודית בוונציה ותחנה חיונית למבקרים החוקרים את הרובע היהודי.

המוזיאון היהודי של וונציה

המוזיאון היהודי של ונציה הינו נמצא במקום שבו ממוקם הגטו היהודי הראשון והעתיק בוונציה – אחד מהרובעים היהודיים המפורסמים בכל העולם . 

המוזיאון הוקם בשנת 1953 – מטרתו הייתה להמשיך לשמר את התרבות והמסורות העתיקות בוונציה ומסמל זכר לתקופה שבה יהודי איטליה חיו בגטו במטרה לבודד אותם משאר האוכלוסייה 

המוזיאון עצמו נמצא במקום מיוחד שהוא הגטו הישן , שהוא כלכך ישן עד כדי כך שהוא נחשב לגטו הראשון בעולם . (הוקם בשנת 1516) !

בנוסף לחוויית המוזיאון , בגטו היהודי אתם יכולים למצוא גם את חמשת בתי הכנסת העתיקים שנמצאים ממש באותו מקום של המוזיאון ולהנות מיום תרבותי יהודי עשיר מאוד.

במוזיאון ישנם כמה חפצים היסטוריים בעלי ערך רב להיסטוריה היהודית בהם אוסף עצום של חפצי פולחן יהודיים מהתקופות שבהן הקהילה היהודית הייתה נמצאת בוונציה – עד עצם היום הזה , ספרי תורה מרשימים מאוד אוסף גדול של כריכות תורה , מסמכים חשובים והיסטוריים ובדי טקס נוספים . 

המקום בהחלט מהווה ערך רב לעם היהודי ולמסורת כולה , זאת חוויה שאנחנו לא הצלחנו לפספס ונהנינו בה – חשוב שתלכו לטעום את המסורות היהודיות והתרבותיות של העם היהודי המרגש והמפואר . 

המוזיאון היהודי של ונציה: חלון אל תולדות קהילה עתיקה

בתוך סמטאותיו הציוריות של הגטו היהודי בונציה, שוכן המוזיאון היהודי (Museo Ebraico di Venezia) – פנינה קטנה ומרתקת המגוללת סיפור עשיר של קהילה יהודית עתיקה. למרות גודלו הצנוע, המוזיאון מציע הצצה ייחודית אל חיי היהודים בוונציה לאורך מאות שנים, החל מימי הגירוש מספרד בשנת 1492 ועד ימינו אנו.

אוצרות היסטוריים וסיפורים מרתקים

המוזיאון ממוקם בתוך חמשה בתי כנסת עתיקים, ביניהם בית הכנסת הספרדי המפואר, בית הכנסת האיטלקי ובית הכנסת האשכנזי. לכל בית כנסת סגנון אדריכלי ייחודי משלו, והוא משקף את ההטרוגניות של הקהילה היהודית בוונציה. המוזיאון מציג אוסף מרשים של חפצי יודאיקה, ביניהם כתבי יד עתיקים, כלי כסף מפוארים, טקסטילים מעוטרים ותכשיטים ייחודיים. מוצגים אלה מספרים סיפורים מרתקים על החיים הדתיים, החברתיים והתרבותיים של יהודי ונציה לאורך ההיסטוריה.

המוזיאון כמרכז תרבותי

מעבר לתצוגות הקבועות, המוזיאון היהודי של ונציה מארח גם תערוכות מתחלפות, הרצאות, אירועים מיוחדים וסדנאות. המוזיאון משמש גם כמרכז מחקר וחינוך, ופועל לשימור מורשתו של העם היהודי בוונציה ולקידום ההבנה והסובלנות בין הדתות.

בתי הכנסת בוונציה הם חלק חשוב מההיסטוריה והתרבות של העיר, והם מסמלי את ההוכחות היהודיות לאורך הדורות. בשנת 1516, הוחלט על ידי שליטי ונציה להקים את הגטו הראשון בעולם, באי קטן שנקרא גטו נואובו (Ghetto Nuovo). הגטו היה סגור בשערים בלילה והיהודים חויבו לגור בו, אם כי הורשו לצאת ולעבוד מחוץ לגטו במשך היום.

בגטו היו חמישה בתי כנסת מרכזיים שנבנו עבור הקהילות היהודיות השונות: אשכנזים, איטלקים, ספרדים, לבנטינים וצרפתים.

בתי הכנסת שימשו כמרכזי לימוד, תפילה וקהילה, ושמרו על התרבות והמסורת היהודית בתקופות קשות. בנוסף, בתי הכנסת ממשיכים לפעול ומשמשים גם כאתרי שמספר ים את סיפור ההיסטוריה היהודית בוונציה.

לוונציה יש היסטוריה ארוכה ועמוקה עם היהדות, כשהיא הייתה בית לאחד היישובים היהודיים המוקדמים באירופה. הקהילה היהודית בעיר שיחקה תפקיד מרכזי בחיים התרבותיים, הכלכליים והאינטלקטואליים של ונציה לאורך השנים, למרות הפרדה ורדיפות שפקדו אותה.

הגטו הוונציאני, שהוקם בשנת 1516, היה הגטו הראשון בעולם. הוא נוצר כדי להפריד את היהודים משאר העיר. תושבי הגטו השתייכו לקבוצות אתניות שונות, כולל אשכנזים, ספרדים, איטלקים ולבנטיניים. לכל קהילה היה בית כנסת משלה, ששימש לא רק לתפילה אלא גם כמרכז תרבותי וחברתי.

הקהילה היהודית תרמה רבות להתפתחות ונציה במסחר, פיננסים, רפואה ואומנויות. בתקופת הרנסנס, ונציה הייתה מרכז לדפוס עברי, ודניאל בומברג הדפיס כאן יצירות משמעותיות כמו המהדורה הראשונה של התלמוד הבבלי. חוקרים, משוררים ופילוסופים יהודים רבים תרמו לחיים האינטלקטואליים של העיר.

לאחר נפילת הרפובליקה של ונציה ב-1797, נפוליאון בונפרטה הסיר את ההפרדה, והקהילה היהודית קיבלה יותר זכויות וחירות. עם זאת, עליית הפשיזם והשואה במהלך מלחמת העולם השנייה הביאו לרדיפות וגירוש של יהודים רבים.

כיום, הקהילה היהודית בוונציה קטנה בהרבה מבעבר, אך היא נשארה חלק חשוב מהמורשת התרבותית של העיר. הגטו הוונציאני הוא שכונה תוססת המושכת מבקרים רבים המתעניינים בהיסטוריה ובארכיטקטורה של האזור. המוזיאון היהודי ובתי הכנסת ההיסטוריים מציעים הצצה לעבר העשיר של היהדות בוונציה, ופסטיבל הסרטים היהודי של ונציה חוגג את התרבות והמורשת היהודית באמצעות הקולנוע.

בסיכומו של דבר, ההיסטוריה של היהודים בוונציה היא סיפור של צמיחה והתמודדות עם קשיים. הקהילה היהודית תרמה רבות לעיר, ונוכחותה מורגשת עד היום בגטו ההיסטורי ומחוצה לו.

Facebook
WhatsApp
Telegram
Email
לחזור למשהו ספציפי?
error: Content is protected !!